Præsentation af ansættelsessted


Lægehuset Karup, Gl. Banevej 13, 7470 Karup.
Ydernr. 060194

Vores klinik er et kompagniskab bestående af 3 lægekapaciteter med 2 ejerlæger og en kommende fastansat vikarlæge. Vi har til huse på Gl. banevej i Karup i egne lokaler. Der er allerede igangsat tanker om nybyggeri, som forventes iværksat indenfor en kortere årrække.

Praksis er blandet by-landpraksis, med klar overvægt af indbyggere fra Karup og omegn. Vi har ca. 4000 tilmeldte patienter. De daglige patientkontakter består overvejende af telefonkontakter og konsultationer, desforuden kører vi sygebesøg.

Personale
Lægehuset Karup består af 3 læger, 2 sygeplejersker, 2 klinikassistenter.

Læger:
Lars Helge Jensen, Speciallæge i almen medicin 13/11-2023, kompagnon
Christopher Tusøe, Speciallæge i almen medicin 31/10-2024, kompagnon
Sidsel Knoblauch, Speciallæge i almen medicin, §24

Klinikpersonale:
Sygeplejerske Mette Kvorning
Sygeplejerske Kristina Villekjær
Klinikassistent Maria Kalhave
Klinikassistent Katja Myrhøj

Personalet varetager mange forskellige arbejds- og kompetenceområder og arbejder selvstændigt med mange opgaver, udover selvfølgelig at bistå lægerne, når det er nødvendigt.

Typiske arbejdsopgaver er blodprøver, sårbehandling, suturfjernelse, halspodning, EKG, lungefunktionsundersøgelse, MMSE-test, kostsamtaler, diabeteskontroller, undersøgelse vedr. iskæmisk hjertesygdom, blodtrykskontroller, KOL-forløb, modtagelse af akutte pt./skader m.v.
Klinikassistenterne passer telefon-, skranke- og kontoropgaver – samt varetager koordinerende opgaver for læger og personale. Udover dette er der ansat en bogholder som kommer nogle timer hver 2. uge og ordner regnskab og lønninger.

IT og hjemmeside
Praksis har et veludbygget IT-system og der anvendes i høj grad elektronisk kommunikation til samarbejdspartnere inden for såvel primær- som sekundærsektoren. Vi anvender XMO som IT-system.
Vi opfordrer vores patienter til at benytte digital kommunikation til e-konsultation, e-receptfornyelse og e-tidsbestilling via app eller via vores hjemmeside www.lægehusetkarup.dk.

Efteruddannelse, klyngearbejde, lægevagt.
Personale og læger i praksis deltager aktivt i decentrale efteruddannelsesgrupper og lægehuset deltager i klyngearbejde med kvalitetsudvikling i fællesskab med andre lægehuse Region Midt.
Praksis deltager i lægevagtsordningen for Region Midt og uddannelseslæger deltager i vagten svarende til deres uddannelsesniveau i henhold til de gældende aftaler i Region Midt.
I fase 2 og 3 er der fra regionens side tvungne uddannelseslægevagter som køres selvstændigt. Du bestemmer selv, om du vil have afspadsering for disse eller pengene udbetalt fra lægevagten.

Plejehjemslæger
Praksis har indgået en samarbejdsaftale med Pleje- og Omsorgscenter Åbrinken i Karup beliggende på Gl. Banevej og varetager patientbehandlingen af størstedelen af plejehjemmets beboere med besøg på plejehjemmet mindst 1 gang om ugen ved sygeplejerske og læge, og varetager undervisning af personalet indenfor relevante emner.

UDDANNELSESLÆGE I KARUP LÆGEHUS:

Præsentationssamtale
Før uddannelseslægens start i klinikken inviteres til gensidig præsentationssamtale. Ved denne samtale drøfter vi gensidige forventninger til uddannelsesperioden. Der gives rundvisning i klinikken og uddannelseslægen hilser på læger og personale. Der laves en gennemgang af klinikkens dagsrytme, arbejdstilrettelæggelse og arbejdstider. Klinikken tildeler uddannelseslægen en tutorlæge.

Introduktionsperiode og introduktionssamtale
De første 1-2 uger i praksis (afhængigt af uddannelsesniveau) er introduktionsperiode, hvor du skal lære os og arbejdsgange i klinikken at kende og sætte dig ind i vores journalsystem. Du vil få mulighed for at følge læger og sygeplejersker i deres konsultationer og få mulighed for at sætte dig ind i laboratoriefaciliteterne. Vi drøfter ligeså uddannelseslaege.dk og mål for uddannelsen. Desuden planlægges tidspunkter for midtvejs- og slutevalueringssamtalen.

Der er flere praktiske ting der skal på plads (Digital signatur, FMK og så videre). De næste dage følges du med skiftende læger og får også gradvist patienter selv. Vores patienter er vant til, at vi har uddannelseslæger, så du kan forvente at få et godt indblik i en bred vifte af patient-typer og problemer samt at nå at få ”dine egne” patienter.

Introsamtalen mellem tutorlæge og uddannelseslæge finder sted efter ca. 14 dage, hvor den individuelle uddannelsesplan for uddannelseslægen udfærdiges.

Der aftales hvordan og hvornår de krævede kompetencer skal erhverves – herunder aftaler mht. evaluering og attestation af disse kompetencer.

Når du efter en til to uger begynder at have din egne patienter, aftales det individuelt hvor meget tid du har brug for til hver pt. Som KBU vil du typisk starte med 30 minutters tider, I-læger 20-30 minutter og læger i

H-stillinger følger de øvrige læger med 15 minutters tider. Der vil være uddannelsesblokke i programmet som buffere og hvis der er noget der skal læses op på. Hver dag er en af kompagnonerne din Tutorlæge og det er primært til denne du skal rette spørgsmål og bede om hjælp. Du vil hver dag på tidsskemaet kunne se, hvem der er din tutorlæge.

Tutorlægen har sat nogle tider af på dagsprogrammet, så han/hun altid har god tid til at tage sig af dig og dine evt. problemer. Hver dag kl. 13 er der sat 30 min af, hvor dagens konsultationer gennemgås, dels kan mere generelle emner blive håndteret. Tutorlægefunktionen går på skift fra dag til dag.

Forløb
Midtvejs i uddannelsesforløbet er der afsat tid til midtvejsevaluering, hvor vi vil gøre op, hvor langt du er nået og lægge planer for de sidste måneder i praksis. Der sættes fokus på uddannelsesprogrammets kompetencer og godkendelse.

I de sidste måneder forventer vi, at du arbejder i (tilnærmelsesvist) samme tempo som lægerne i praksis (naturligvis tilpasset uddannelsestrin).

Umiddelbart før afslutningen af ansættelsen vil vi foretage en slutevaluering af det samlede forløb hos os (slutevalueringssamtale). Herunder vil uddannelseslægens elektroniske evaluering af praksis som uddannelsessted blive drøftet.

Møder og supervision
Uddannelseslægen deltager i de aftalte fællesmøder i lægehuset:
Personalemøde hver anden uge, onsdag fra kl. 13-14 og der afholdes ad hoc orienterende møder ved nye tiltag/ændrede arbejdsgange.

Der er dagligt kort orienterende morgenmøde kl 8:00 – 8:05.

Der kan deltages i møder med PLO regi og møder i klyngen med andre lægehuse.

Vi spiser frokost sammen hver dag i tidsrummet 12:30 – 13:00.

Uddannelseslægen modtager fast daglig supervision, hvortil der er afsat tid i programmet. Ad hos supervision (dvs. hjælp til at håndtere patientkontakt her og nu) er der altid mulighed for ved dagens supervisor.

Internt og eksternt samarbejde
I det interne samarbejde skal uddannelseslægen især opnå viden og praktisk erfaring i den daglige arbejdstilrettelæggelse samt opgavefordeling mellem de forskellige personalegrupper.

I det eksterne samarbejde deltager uddannelseslægen i mulige møder med socialforvaltning/kommune, deltager i arbejdet som plejehjemslæge og der er mulighed for at tilbringe en halv eller hel dag i speciallægepraksis eller hos andre samarbejdspartnere som f.eks. fysioterapeut, sundhedsplejerske mm.

En stor del af det eksterne samarbejde læres ved udarbejdelse og gennemgang af henvisninger, attester, breve, epikriser og andre informationer fra samarbejdspartnere.

Uddannelseslægen forventes at tilegne sig viden om:

• Interaktionen mellem forskellige faggrupper internt i praksis

• Interaktion/samarbejde mellem forskellige grupper af eksterne samarbejdspartnere

• Samarbejde og henvisningsindikation til det sekundære sundhedsvæsen.

Arbejdstilrettelæggelse
Uddannelseslægen har daglig arbejdstid fra kl 08:00 til 15:24, medmindre andet er aftalt. Nogle dage har praksis åbent for aftenkonsultation (indtil kl 18:00) som uddannelseslægen kan deltage i efter aftale.

Praksis/dagsplan:
Alle læger og uddannelseslæger har eget konsultationsrum. Vi har derudover sygeplejerum + skadestue og laboratorie. Disse rum benyttes i vid udstrækning af vores sygeplejersker, men lægerne kan selvfølgelig også trække på disse lokaliteter.

Lægerne starter med patienter kl. 8.00. Vi har 15 minutter pr. konsultation. Uddannelseslægernes tid pr. konsultations er afhængigt af uddannelsesniveau tilpasses – se nedenfor.

Vi har ingen decideret telefontid. Sekretærer og sygeplejersker passer telefonerne mellem 8 og 9. Der vil så være nogle patienter, som vi skal ringe tilbage til.

Fra 10.00-10.20 er der morgenmøde, med fagligt indhold, en kop kaffe og også snak om løst og fast. Vi prioriterer dette og forventer det samme af dig.

Fra kl. 12.30 til 13.00 er der fælles frokost for læger og ansatte og telefoner er lukket, med henvisning til akut telefon ved behov.

Fra kl. 13.00 til 15.15 er der igen konsultationstider.

Alle læger har ledige akuttider hver dag. Tutor hjælper uddannelseslægen med at få dagen afviklet og sørger for at hjælpe ved behov.

Ferie, Fridage, kursus
Der er fri med løn til kurser vedr. speciale-uddannelsen, herunder også lægevagtsvisitationskursus, samt hele og halve temadage. Vi giver også fri med løn til kurser i forbindelse med tillidsmandsarbejde.

Der kan ansøges om fri til kurser ad hoc til praksisrelevante kurser. Kursusudgiften afholdes selv, her kan søges tilskud fra PLO-fonden. Der er ret til 3 ugers ferie ved ½ års ansættelse.

Undervisning
Der vil som anført hver dage blive afholdt ½ times tutortid efter frokost. Dette er primært til at gennemgå de patienter du har set og håndtere eventuelle tvivlsspørgsmål.

Udover dette planlægges 8-10 kortvarige undervisningsseancer med Tutorlæger i nogle af de konsultationer, som ofte volde vanskeligheder (Svimmelhed, Træthed og så videre, samt eventuelle ønsker fra dig). Der vil også være regelrette længerevarende undervisninger – hvor kompagnonerne underviser dig og hinanden.

Du skal i løbet af den tid du er hos os undervise 1-2 gange. Dette aftales ved introduktionssamtalen. Desuden er der de obligatoriske temadage og kurser som du skal deltage i – det er vigtigt at du får disse dage noteret i dit dagsskema.

Beskrivelse af de praktiske forhold i praksis:

Instrumenter:
I vores konsultationsrum findes GU-instrumenter, pandelampe, div. podepinde og prøvesæt til smear, handsker, sæt til små invasive indgreb osv. Det fyldes op af personalet.

I rummet findes desuden otoskop, BT apparat, doppler og stetoskop (voksen og børnestetoskop).

Spirometri og EKG tages af vores sygeplejersker og kan derefter ses i laboratoriekortet i journalen.

Øvrige instrumenter findes i laboratoriet (tympanometer, saturationsmåler, små instrumenter osv.).

Laboratorieundersøgelser:

Praksis laboratoriet råder over gængse POCT (point-of-care-testing) bla CRP, hæmoglobin, leukocyt differentialtælling, blodsukker, INR, graviditetstest.

Podninger: Der kan podes for sexuelt overførte sygdomme (chlamydia/gonore og mycoplasma) og urinprøver hos mænd (first void). Podninger for bakterier og virus (enten specifikke eller til d+r) med e- swap-podepind.

Urin kan dyrkes og der kan foretages resistensbestemmelse, personalet aflæser og giver svar til patient.

Afføringsprøver for patogene tarmbakterier, orme/æg og cyster, f-calprotectin, f-helicobacter.

Blodprøver:
Der tages prøver for egen praksis og praktiserende speciallæger og de afhentes x 2 dagligt, seneste afhentning ca. kl. 14:15. Enkelte prøver skal rekvireres og sendes til Statens Seruminstitut.

IT:
Klinikken anvender edifact-kommunikation til brug for kommunikation med eksterne samarbejdspartnere og patienter (epikriser, mails, korrespondancer, henvisninger, attester osv).

Vacciner:
Div. vacciner til børnevaccinationer, rejseprofylakse osv står i køleskabet i laboratoriet.

Klinikkens kerneværdier:
Vi forventer og tilstræber at kerneværdierne afspejles i det daglige arbejde i klinikken.

Vi tilbyder:

• Et aktivt uddannelsesmiljø med mulighed for tæt supervision, vejledning og sparring.

• At du bliver udfordret på alle dine lægeroller – naturligvis gradueret efter dine kompetencer og med kollegial støtte og back-up.

• Et uddannelsesmiljø, hvor du afhængig af dine uddannelsesmål også har mulighed for at blive eksponeret for andre opgaver end direkte patientrelaterede opgaver.

• At du i den ansættelsesperiode kan blive ”én af os” i Lægehuset Karup.

Vores forventninger til dig som uddannelseslæge:

• At du udviser engagement i dit lægearbejde.

• At du udviser engagement i at få det maksimalt uddannelsesmæssige ud af uddannelsen hos os.

• At du efterspørger målrettet og specifik feedback på dit arbejde så din uddannelse kan optimeres.

• At du løbende (og ved afslutning af forløbet) giver os feedback på vores uddannelsesorganisering

og uddannelsesmiljø, således at uddannelsen løbende kan optimeres til glæde for dig og dine efterfølgere.

• At du deltager aktivt i dagens aktiviteter, både de sociale og de faglige.

• At du bidrager positivt til det psykiske arbejdsmiljø

• At du tager dit ansvar over for patienterne alvorligt og at du i patientarbejdet sikrer dig hjælp og vejledning, hvis du er usikker på en klinisk beslutning.

• At du behandler kolleger og patienter med respekt.

• At du møder til aftalt tid og at du giver besked pr tlf. om morgenen, hvis du bliver forhindret i at møde op.

• At du klæder og opfører dig sobert og anstændigt.

• At du overholder din tavshedspligt.

Vi ønsker at være et rigtig godt uddannelsessted og tager gerne imod gode råd. Vi glæder os til at arbejde sammen med dig i Lægehuset Karup og håber vi sammen får et godt halvt/helt år.

Du er velkommen til at kontakte os ved yderligere spørgsmål: laegehusetkarup@gmail.com

Med venlig hilsen
Lars Helge & Christopher
Lægehuset Karup

Lægehuset Karup

Gl. Banevej 13,
7470, Karup
Tlf: 97 10 10 88

Bestil tid, forny medicin, skriv til lægen.

Login herunder